Pressemeddelelser

Historie, funktionalitet, perspektiv: i et interview: ”fædre” taler om deres ”baby”

Det fuldautomatiske minivådfodringsanlæg til pattegrise, CulinaFlexpro, er meget populært

• Produkt manager Dennis Engelking
    Dennis Engelking
  • Ingeniør Marco Meier zu Farwig, der er bindeleddet mellem produktudvikling og brugerne
    Marco Meyer zu Farwig
  • Sælger Tobias Ruhe
    Tobias Ruhe

Succesfuldt opdræt af store kuld kan være en udfordring for svineproducenter. Forskellige metoder benyttes for at opfodre de ekstra, og til tider undervægtige pattegrise. De små ’patienter’ flyttes til søer med mindre kuld, til ammesøer, eller der benyttes specialudviklede systemer til at fodre pattegrisene. Big Dutchman kan tilbyde en fuldautomatisk løsning: CulinaFlexpro.

Minivådfodringsanlægget er meget populært hos kunderne. Det bekræftes af videointerviews med svineproducenter fra Danmark, Tyskland og Holland, som findes nederest i denne artikel.

Hvad gør CulinaFlexpro attraktivt for svineproducenter? Big Dutchmans produkt manager Dennis Engelking, ingeniør Marco Meier zu Farwig og sælger Tobias Ruhe svarer på dette.

CulinaFlexpro er stadig et rimelig nyt produkt, men har allerede mange fans, som det fremgår af videoen. Succes har mange fædre, som man siger. Er I fædrene i dette tilfælde?

Engelking: Jeg vil sige: Ja og nej! Det hele startede for ca. 8 år siden, da medarbejderne hos foderproducenten Bröring, Dinklage, Tyskland, gentagne gange stod over for problemer med større kuld. Dette ledte til udviklingen af et fodringssystem til pattegrise: CulinaCupLine.

Dette semiautomatiske fodringssystem til pattegrise udfodrer mælkeerstatning i små kopper i stien. Op til i dag, er der installeret mere end 28.000 af disse kopper verden over.

Ruhe: For 2,5 år siden indgik Bröring og Big Dutchman en aftale om, at Big Dutchman i fremtiden skal udvikle, samt være eksklusiv forhandler af systemet. Vi håndterer også service af anlæg.

Resultatet af denne aftale er CulinaFlexpro. Det automatiske fodringssystem er derfor et ”barn” af Vechta, Tyskland, og vi kan betragtes som dets fædre, mens vores venner i Dinklage med rette kan kalde sig selv ”bedstefædre”.

CulinaCupLine er kommet for at blive?

Meier zu Farwig: Selvfølgelig. Systemet er veletableret på markedet. Nogle kunder kan lide mælkekopperne, mens andre foretrækker at fodre deres pattegrise fuldautomatisk med CulinaFlexpro. Vi vil fortsat kunne imødekomme begge præferencer.

Til dem der foretrækker en semi-automatisk løsning: CulinaCup

Hvad er formålet med et minivådfodringsanlæg?

Meier zu Farwig: CulinaFlexpro og CulinaCupLine er begge designet til at kompensere et underskud, det er deres formål. Forestil dig en baby. Hvis moderens mælk ikke er tilstrækkelig til babyen, giver vi den en flaske.

Er der flere paralleller mellem ernæring af babyer og fodring med CulinaFlexpro?

Engelking: Ja, det er der. En anden parallel er temperaturen. Ligesom babyer, får pattegrise varmt foder. Systemet sikrer at foderet når den rette blandingstemperatur, så alle fedtpartikler opløses. Computeren sænker herefter temperaturen, så foderet får den rette udfodringstemperatur. For at sikre at foderet ikke bliver koldt mens det transporteres til pattegrisene, benytter vi altid isolerede rør til fodertransport.

Såfremt det efterspørges, er vi en af de få udstyrsleverandører som kan installere en varmeveksler. Dette apparat kan bedst sammenlignes med en flaske-varmer, som bruges til modermælkserstatning. Varmeveksleren sikrer at det foder, der doseres i fodertruget, har en præcis og konstant temperatur.

CulinaFlexpro trugene er integreret i inventaret og tilgængelige for pattegrise på begge sider. Derved kan et trug fodre to stier.

Endnu en fordel ved CulinaFlexpro er den positive forskydningspumpe. Hvad gør denne pumpe?

Meier zu Farwig: Vi benytter en trykreguleret pumpe for at kunne udfodre et højt tørstofindhold. På grund af det mere tyktflydende foder kan pattegrisene optage mere energi, og udvikle deres tramflora. De vokser og trives bedre.

Hvordan ser en fodringsproces typisk ud?

Ruhe: Tankene monteres på vejeceller. Hvis en vejet tank er tom, sender computeren en besked. Landmanden definerer selv, hvad der skal ske herefter, i de indstillinger han tidligere har konfigureret. Han kan blande en ny portion mælk eller starterfoder, bruge vand til at skubbe tilbageværende foder ud af rørene, eller stoppe udfodringen, eksempelvis til natten. Resterende foder bliver naturligvis skubbet ud af rørene med trykluft, hvis fodringen stoppes. Enten er der vand tilbage i rørene, eller de står tomme. Begge løsninger er mulige.

Ligesom tankene, er trugene også udstyrede med sensorer. Hvis sensorerne i trugene viser at de er tomme, genopfyldes de med små portioner, indtil sensorerne rapporterer ”fuld” eller ”maksimal dosering”.

CulinaFlexpro foderkøkken.

Vi har hørt at CulinaFlexpro kan lide at tage en lur af og til. Hvordan forklarer du et sovende fodringssystem?

Meier zu Farwig: Det er sandt, CulinaFlexpro sover regelmæssigt. Det betyder at systemet går i dvale når sensorerne rapporterer, at pattegrisene ikke har tømt trugene i en bestemt tidsperiode. Mange landmænd vælger at denne pause skal begynde efter fem minutter. Pausens længde kan indstilles individuelt. Ifølge vores erfaringer, er pausen ofte et sted mellem tyve minutter og en time lang.

Hvad er fordelene?

Ruhe: Disse dvaleperioder kan virkelig betale sig! På den ene side, er der hygiejneaspektet. Når pattegrisene tømmer trugene fuldstændigt, bliver foderet ikke dårligt, hvilket har en positiv effekt på grisenes helbred.

Derudover forlænges levetiden på CulinaFlexpro anlægget fordi pauserne forsinker slid. I dette tilfælde: ’Less is more!’.

Hvad kan CulinaFlexpro ellers tilbyde, som andre minivådfodringsanlæg mangler?

Engelking: I modsætning til andre tilgængelige systemer på markedet, kontrolleres sensorerne i realtid, dvs. permanent og samtidigt. Derved kan vi garantere, at pattegrisene altid modtager helt friskt foder.

Meier zu Farwig: Ydermere, har vi designet CulinaFlexpro på en sådan måde, at landmændene kan udfodre på flere ventiler samtidigt. Ventetiden for nyt foder er meget kort, så pattegrisene bliver ved truget, og kan spise indtil de er mætte.

Ved andre minivådfodringsanlæg, er det standard med én ventil pr. tank, og i nogle tilfælde kun én ventil pr. system. Med sådan et setup kan pauserne, mellem dosering af individuelle portioner, være meget lange. Pattegrisene stopper med at spise før de er mætte, og vender tilbage til soen eller varmepladen.

Hvilke andre fordele har CulinaFlexpro?

Ruhe: Vores produktsortiment indeholder plastik tanke. Men, modsat andre leverandører, bruger vi altid vejede tanke i rustfrit stål til forberedelse foderet. Det skyldes at rustfrit stål kan rengøres grundigere end noget andet materiale, hvilket giver en ideel hygiejne.

Når vi taler om hygiejne: Hvilke andre funktioner sikrer, at systemet forbliver fuldkomment rent?

Ruhe: Hygiejne kan virkelig betale sig, specielt når det kommer til at opfostre pattegrise. Baseret på mottoet: ”Never change a winning team!”, benyttede vi gode, afprøvede systemer under udviklingen af CulinaFlexpro. Et eksempel er rensehovederne og syreforstøver, som har opnået fremragende resultater i vores vådfodringsanlæg.

Derudover, kan alle rør, også faldrør, kan rense med syre og baser.

Den sidste stavelse: ’pro’, i CulinaFlexpro indikerer at systemet er kompatibelt med BigFarmNet. Hvad betyder det?

Meier zu Farwig: BigFarmNet er en software, som kombinerer alle applikationer fra en svineproduktion: Fra transponderfodring til silovejning i ét program og én database. CulinaFlexpro kan også integreres.

Med blot et par klik kan landmanden have fuld kontrol over hele sin bedrift. Dette kan være på en lokation, eller på adskillige. En stor fordel ved BigFarmNet er, at denne software er blevet benyttet med succes i næsten 10 år, dvs. den længe har bestået sin praktiske test.

Samtidig er det en fremtidssikker teknologi. Vores softwareingeniører holder fortsat alle interfaces åbne, for at sikre, at de kontinuerligt kan udvikle BigFarmNet i en hver retning.

Lad os slutte med et spørgsmål vedrørende jeres fremtidsplaner for CulinaFlexpro. Har I nogle nye systemfunktioner på tegnebrættet, og hvis ja, vil I fortælle os mere om dem?

Engelking: På nuværende tidspunkt planlægger vi analyseværktøjer, der kan hjælpe landmanden med at optimere på foderstrategierne.

I forhold til andre innovationer: Det vil tiden vise. Eller mere præcist: Det vil vores kunder! Det er god Big Dutchman praksis at lytte til vores kunders ideer og kritik, og bruge disse i udviklingen af vores systemer

Min konto

Det fulde overblik: dine ordrer og fakturaer på et øjeblik! Inklusiv praktisk brugerstyring.

Log ind

Gå til myBigDutchman kundeportal og log ind for at få adgang til alle funktioner i shoppen.

Åben log ind

Ingen konto endnu? Registrer nu!

Opret din personlige kundekonto i myBigDutchman kundeportalen.

Opret konto