Persberichten

Opfokvolière NATURA Filia: Franse pluimveehouder stapt over van groepshuisvesting naar trainingsvolières:

60.000 jonge hennen oefenen voor hun leven

• 'Oefenen, oefenen en nog eens oefenen' in de NATURA Filia: Jonge hennen op trainingskamp.
    Jonge hennen in de volière en op de begane grond
  • NATURA Filia met intern tussenverdieping
    Blik op een etage vol met kuikens
  • NATURA Primus: Opfok van jonge hennen op drie verdiepingen.
    Blik op de de NATURA Primus

Christelle en Bruno Le Parc uit Priziac (56), op zo'n 200 kilometer ten oosten van Brest, bouwden een van hun kippenstallen om. Waar vroeger leghennen in groepshuisvesting hun eieren legden, oefenen nu hun nakomelingen met vliegen en hoppen in de opfokvolière NATURA Filia van Big Dutchman. Het besluit om de stal om te bouwen heeft te maken met de huidige ontwikkelingen in de markt. Onder Franse consumenten is er een steeds groter vraag naar vrije-uitloop- en scharreleieren. Parallel daaraan leggen meer en meer kippen hun eieren in legvolières. Het houden van kippen in volières vereist echter wel een grondige voorbereiding. Het eten, drinken en bewegen op de verschillende verdiepingen moet worden geoefend.

Pluimveehouder Le Parc van het bedrijf SCEA Kerfrançois is de eerste pluimveehouder in Bretagne die voor de hennenopfok omschakelde van groepshuisvesting naar opfokvolières. Nog een primeur in Bretagne: in Priziac staat de eerste opfokvolière van het type NATURA Filia. Van Big Dutchman waren er tot op heden alleen NATURA Primus-volières te vinden in de West-Franse regio.

Opfok van jonge hennen – volières voor alle situaties

In tegenstelling tot de NATURA Primus met drie verdiepingen, beschikt de Filia over slechts twee etages. Door de hogere afstand van de stalvloer tot de eerste verdieping, kan worden voldaan aan de speciale vereisten voor de (biologische) opfok van jonge hennen. Nog een bijzonderheid: de etages zijn voorzien van een interne tussenverdieping, zodat de dieren al op zeer jong leeftijd kunnen oefenen met springen en hoppen.

Sinds ruim dertig jaar ontwikkelt en verkoopt Big Dutchman volières voor leghennen. Het productassortiment bestaat inmiddels uit meer dan twintig verschillende modellen. Resultaat: Of het nu gaat om opfok- of legvolières, implementatie in een bestaande of nieuwe stal, voor vrije uitloop-, scharrel- of biokippen: voor elke situatie kan Big Dutchman een flexibele oplossing met een optimale bezetting leveren.

De hennenopfok van Le Parc in detail:

Twee online platforms voor de moderne pluimveesector, Terragricoles de Bretagne en Payson Breton hebben een artikel gepubliceerd over de nieuwe inrichting van het bedrijf SCEA Kerfrancois:

Paysan breton:
"Les poulettes en volière ont pris la place des pondeuses en cages"

Terragricoles de Bretagne:
"Pondeuses, de la cage à la volière poulettes"

Klantportaal

Compleet inzicht: uw bestellingen en facturen in één overzicht! Inclusief praktische beheersfuncties.

Log in op uw account en profiteer van alle voordelen.

Nog geen account? Nu aanmelden!

Maak een persoonlijk klantaccount aan voor het myBigDutchman-klantportaal.

Account aanmaken